Njihet ndryshe me
termin e ndërkombëtarizuar "Transhumanca". Fjalë që duket se i jep
goxha peshë, dhe shumë hijerëndë, mirëpo në gjuhën time, tingëllon diç më ndryshe,
Vërri.
Vërria apo ndryshe
tradita e shtegtimit të bagëtive të imëta, në periudhën e fundvjeshtës nga
zonat e larta malore, për në ultësirat kodrinore apo fushore, të cilat
shërbejnë si kullota gjatë stinës së dimrit. Jeta e njerzve të krahinave malore,
është e lidhur ngushtë me blegtorinë, për të mos thënë që është sinonim i
mirëqënies ose varfërisë, sepse është i vetmi burim i sigurimit të ushqimit apo
të ardhurave monetare.
Për një hop, kthehem
pas, këtu e mbase 30 vite të shkuara, dhe në mendjen time sikur dëgjova një zë
që më thosh:
- Merre Rovenë, ta ka
prurë babi nga vërria.
Jam 10 vjeçe a mos më
pak, unë zgjas dorën, e shtrij, mbaj frymën. Çfarë është..., nga ku... po
vërria, çfarë është kjo fjalë, e çuditshme, as e bukur, as e shëmtuar, as e
dëgjuar? Më gjëmojnë në kokë këto pyetje. Në dorë më rrëshket ngadalë, një send
i vogël, i bukur, i thjeshtë, i shenjtë e i shtrenjtë. Stolia ime e parë, një
zemër e vogël me gërmën "R" në njërën anë, ndërsa në kahun tjetër,
shkuar në anglisht, të dua.
Dhe nga ajo dekikë,
vërria u shndërrua në pikëreferimin tim mitik.
Shkoj nxitimthi në
fund të vjeshtës, dhe pak a shumë në çdo të njohur, komshi, apo farefis, dëgjoj
bisedat e shqetësuara dhe të rrëmbyera të grave, duke thurur çorapet e fundit
tër ngut, do më iki filani në Vërri. Dhe vjen dita e nisjes, epope më vete,
këmborë përçorësh në krye që më shumë se triumfin, gjëmojnë hallin e të zotit,
ai po shkon, dhe lë pas, shtëpinë, gruan, fëmijët, mbase nënë e babë, lë
shpirtin vetë. Dhe sekush bën ç'mund, dimri është tek pragu, duhet nisur. Bëhet
ndarja, ashtu fjalë pak, mbase edhe pafjalë fare, veç një shtrëngim i largët
sysh,
- Hë, se nuk bën
kështu burri dermën, - i thotë e ëma evlatit, i lëmon ballët, dhe i hedh
sharkun e zi supeve. Ai shalon kalin a mushkën, veshur me zengji, furrosur me
gjërat e nevojshme.
- Mirë u pjekshim,
gjegjet ai!, dhe nget, kafshën të luaj vendit. Këtu fillon dhe shtegëtimi që në
përfytyrimet e mija duket shumë romantik, por vonë shumë vonë kuptova, që është
një udhëtim epik më vete, ku sakrifica, përgjegjësia dhe forca e burrit, nuk
garojnë me njëra - tjetrën po rrinë krah për krah. Nuk desha të ndalem gjatë në
peripecitë e udhëtimit, për llohrat e mbartura mbi shpinë, për teshat e lagura
dhe thara mbi trup, për duart e bërë ashër, për syrin pa gjumë e stomakun bosh,
sepse këto mund t'i di dhe tregojë veç ai që i ka kaluar mbi lëkurë.
***
- Pastaj o ba', kush
vjen kur kalon qafën e Shurit ? -
- Vijnë me radhë të
keqen babi, Kuçi, Çorraj, Pilur, Pqerras, Qeparo, Borsh, Bunec, Lukovë, Nivic
Bubar dhe kështu vazhdon rruga deri në Çukë e Livadhja, varet se ku dimëron
kopeja.
Me sytë e mijë, nuk
kisha parë gjë, por i kishin parë sytë e tij të qelibartë dhe për mua ishte më
se e sigurtë që ato vende ishin të vërteta e të bukura siç ai m'i sillte
parasyve. Ama ditën që e bëra vetë atë rrugëtim (me makinë), ndjeva faj dhe
trishtim të cilën fjalë se bëj dot.
Megjithatë çdo ikje
ka kthim. Si kthimi për në Itakë, ashtu janë edhe kthimet nga Vërria, veç
udhëtarët e dinë peshën e kalvarit të tyre. Dhe ja me një trokth kali, ka
kaluar dimri, ka buisur sythi, ndonjë qyqe ja thotë ligjërimit të saj, dhe
dëgjohen sërishmi gëzueshëm këmborët. Jemi në maj, gëlojnë e cicërojnë zërat e
gëzuar, - vjen ai nga Vërria nesër..., - i thonë shoshoqes gratë. Prej pak
kohësh, shtegëtimi epik i bagëtive të imëta, është shpallur trashëgimi botërore
kulturore jo materiale.
Unë gjithnjë e kam ndjerë që zemra ime e vogël me gërmën “R”, seç kishte një peshë të madhe, sepse përshkonte një udhë e një shteg nga i cili shkojnë e vijnë veç heronjtë që nuk dekorohen kurrë.