Pamja që shumë herë më ka dalë para, më ka kënaqur, më ka mahnitur dhe gjithmonë më ka bërë e më bën përshtypje, është vëndlindja ime, njerzit që punojnë e jetojne atje, ndaj dhe kam filluar të shkruaj, të pasqyroj disa të vërteta në letër.“Paskësaj është peizazhi i mrekullueshëm, dhe gjithashtu natyra e paprekur. “Përveç peizazhit, arsyeja për të ardhur këtu janë historitë. Ky është një vënd nga ku kanë kaluar trupat romake, normanët, osmanët. Lufta e Parë Botërore, Lufta e Dytë Botërore. Ka shumë histori që lidhen me këtë zonë” Këtu shihni njerëzit që mjelin delet dhe dhitë e tyre ashtu siç bënin 4.000 vjet më parë. Shikoni barinjtë në jetën e përditshme, e cila është jashtëzakonisht tërheqëse për ata që e kanë humbur atë trashëgimi, ndaj dhe ata që vijnë këtu vijnë për të gjetur atë pasurim shpirtëror në jetën e tyre”.
Shuko Qerimi (Hitaj)
Ndalem për një çast përpara kësaj fotografie, e vrej me
kureshtje, këtë foto që se di se kush
aparat fotografik e ka shkrepur, por që do tja kalonte edhe fotografit me të
zoti, për nga origjaniliteti. Ky është bab (Shukua), Shuko Qerimi, një blegtor
i thjeshtë nga Nivica, që sot nuk jeton më, por që, fotua na i sjell
original si të ishte gjallë, e duket se diçka do që ta thotë. Koha e zymtë, shikimi
i tij i largët sikur kërkon që të trgojë rrugën nga ka ardhur, bërruci, mal mbi
supe me hallet mbi shpinë, mbështetur
mbi kërrabën që nuk do të dorzohet. Bab Shukua lindi në vitin 1898 dhe u largua
nga kjo botë në moshën 94 vjeçare. Ai ishte pjesmarrës në luftën e Vlorës në
vitin 1920, dhe më vonë në Ҫetat Teritoriale të Vëndit. Atë së bashku me disa shokë
bashkëfshatarë të tijë për qëndresë ndaj pushtuesve i iternuan në kampet e
Selanikut të Greqisë, ku u mbajtën rreth gjashtë muaj. Jeta e tyre ishte në
vështirësi.Torturat në kampe nga më ç’njerzoret! Pas iternimit u kthye në
atdhe. Jeta e tij ishte e lidhur me blektorinë . Beharit në Nivice, në
vëndin, Stoje e në Kurtez dhe dimrit për shkak të motit të pa
përballueshëm, ai së bashku me bagëtitë e tij në shtegëtim në Delvinë. Nga martesa me Sosen sollën në jetë shumë
fëmijë, por nga këta vetëm tre mundën të jetonin, Qemali, Hitua dhe Razie. Në këtë
shkrim doja të sillja dicka tjetër, por
si mund ta bësh pa folur për vlerat e bab Shukos dhe ato që, më vijnë
në mëndje janë vlerat kulturore të kostumeve në laberi e më
gjerë, në një kohë, që ato që i thurnin këto kostume, nënat tona të pa
arritshme, kanë filluar e rrallohen
dalëngadalë. Ndaj, jo vetëm që nuk duhet ti humbasim, por ti ruajmë, si thesare të trashëgimisë tonë kulturore. E mbaj mënd këtë foto të
vendosur në kroskotin e korjerës që trasportonte njerzit nga Nivica në Tepelenë
nga drejtusi i saj Brahim Mita, ( ndjesë pastë ) i cili, e ruante si etalon të
veshjes labe dhe një burri të lashtë të shtruar e të vendosur! Ndaj jo më kot e përzgjodha këtë foto. Pak më poshtë po përshkruaj disa nga
veshjet labe, emërtimin dhe përbërjen e tyre. Ato janë ndërtuar nga material
prej leshi, lëkura dhe materiale të
tjera organike që zakonisht ruhen, që do
të thotë se provat e drejtpërdrejta të veshjeve parahistorike janë të pakta
sepse ne dimë relativisht pak se si njerëzit në të kaluarën e thellë, si ata mbroheshin
nga të ftohtët. Guna, kjo veshje dimri, në formë manteli të gjerë prej
leshi, me mëngë dekorative (që nuk visheshin) dhe me kapuç për kokën. Njihej me
disa emra: gunë çile (e dhirtë) për barinjtë, gunë larë ose laroshe, tallagane,
tamare etj. Të ngjashme nga funksioni dhe nga materiali, por në formë pelerine,
ishin disa veshje të tjera dimri që përdoreshin në zona të ndryshme të vendit
si: bërruci e sharku në Labëri, që duket qartë edhe nga veshja që ka bab Shukua
(si’ç e thërrisnin të gjithë). Veshje me poture. Poturet kanë formën e
pantallonave të gjera e të gjata deri në gju. Ndryshe nga veshjet e tjera këto
lloj pantallonash kanë mjaft ndikim (në formën e prerjes) nga e njëjta veshje e
përdorur në vendet orientale. Në
pjesën e poshtme të këmbëve (poshtë gjurit) visheshin kallce prej shajaku.
Ndërsa në pjesën e sipërme vishej këmisha me mëngë të gjata e shoqëruar me një
jelek prej shajaku, i cili mbërthehej në pjesën anësore të gjoksit. Në stinë të
ftohtë, vishej dhe një xhamadan me mëngë qe vareshin në pjesën e pasme të
trupit. Kjo veshje kishte edhe një pjesë tjetër që dallonte nga krahinat e
tjera, është pikërisht qeleshja e
lartë ose takija gjysmësferike. Kjo veshje ka pasur përhapje të kufizuar,
kryesisht në Labëri, Mallakastër, Myzeqe etj. Poturet kanë zëvendësuar veshjen
me fustanellë aty nga fundi i shek. XIX. "Mbledhja e këtyre kostumeve
popullore ka filluar pas Luftës së Dytë Botërore, më
saktë në vitin 1947. Për veshjet popullore duhet ruajtur origjinaliteti i tyre,
se janë një shprehje e qartë e identitetit shqiptar. Në një festival folklorik,
të zhvilluar jashtë shtetit, ne duhet të përfaqësohemi me kostumin tradicional.
Edhe bota i ruan dhe i mirëmban shumë. Është një element identiteti. Gjenden
forma të ndryshme për organizimin e festivaleve folklorike. Me të vërtetë, një
festival i bërë para 30 vjetësh nuk ngjan me një festival të bërë sot, por
forma të tilla duhen ruajtur, pasi janë vlera të trashëgimisë kulturore të
pakontestueshme të çdo populli. Kostumet kanë rëndësi për procesin studimor.
Këtu pasqyrohet edhe historia e zhvillimit ekonomik e kulturor të një vendi, të
një krahine e të një fshati. Nëpërmjet një veshjeje ne kuptojmë edhe nivelin e
zhvillimit kulturor, si dhe psikologjinë e një vendi. Veshje popullore burrash në vise të ndryshme,
në jug dhe veri. Fustanella ka
trajtën e një fundi të gjerë, me shumë kinde (pala) në formë trapezi, të qepura
së bashku e të mbledhura me rrudha të dendura tek beli. Copa ishte pëlhurë
shtëpiake e bardhë prej pambuku e liri. Kostumi me fustanellë përbëhet nga
këmisha, fustanella, tirqit/kalcet, brezi, jeleku dhe xhamadani. Luftëtar të
ndryshëm kanë veshur edhe fustanelle të murrme dhe të zezë. Fustanella është
veshje që i përket një kohë shumë të vjetër. Dokumentohet, në disa gjetje
arkeologjike, të jetë që nga shek IV - III para erës sonë. Kush i disponon
duhet ti ruajë me kujdes, ndoshta në një të ardhme mund të krijohet edhe një
muze me këto vlera për ti shpalosur në aktivitete të ndryshme për t’jua trasmentuar
brezave të ardhshëm! .