Krahina malore e Kurveleshit, bashkë me shumë krahina të
tjera të vendit, mbajtën peshën kryesore në Luftën Nacional-Çlirimtare. Qysh në
ditët e para të pushtimit fashist shumë bij të Kurveleshit rrëmbyen armët dhe
shkuan në Vlorë e qendra të tjera për tu bashkuar me rezistencën e patriotëve
që u gjendën të tradhtuar nga qeveria e kohës
përballe ushtrisë italiane. Me pushtimin fashist të vendit dhe shtrirjen
e tij në gjithë territorin, gradualisht nisi të shfaqej fillimisht reagimi,
pastaj qëndresa e me pas organizimi i
rezistencës e i veprimeve luftarake ndaj tij. Në këtë krahinë, që në fillim të
vitit 1942 u krijua Çeta luftarake e
Kurveleshit, e përberë fillimisht prej 8 vetash e më pas me shtimin e
radhëve të saj nga të gjitha fshatrat, krahas sqarimit të popullit me të
vërtetën e pushtimit fashist dhe ndërgjegjësimin e tij për rezistencën e
armatosur, filluan dhe veprimet e aksionet e para luftarake, si demaskimi e më
pas eliminimi i shërbëtorëve spiun të
fashizmit, dhe do të kulmonin me aksionin vendimtar për largimin nga qendra e
n/prefekturës së Gusmarit, të zyrtarëve në shërbim të pushtetit fashist dhe
çlirimin e kësaj krahine më 28 nëntor
1942. Pas kësaj nëpër të gjitha fshatrat nisi organizimi për krijimin e
këshillave nacional-çlirimtare, që do të merreshin me administrimin e gjithë
jetës në fshatra për të mbështetur luftën me ushqime, veshmbathje, municione
dhe njerëz për të shtuar radhët e çetave të fshatrave e të batalionit
territorial që tashme ishin krijuar dhe vepronin në çdo situatë e rrezik që paraqitej. Natyrisht që armiku
nuk mund të pajtohej me këtë situatë, ku shihte se çdo ditë po i rrëshqiste
toka nën këmbë, ndaj i duhej të merrte masa sa më shpejt për të ruajtur
statuskuon, e në këtë rast metoda e vetme e fashistëve ishin reprezaljet,
vrasjet e masakrat ndaj veprimtarëve dhe popullsisë ashtu siç kishin bërë dhe
më parë si në Pezë, për të shuar
lëvizjen që në fillesë. Kështu, në pritje të daljes së dimrit në Prill të vitit
1943 në përvjetorin e katërt të pushtimit fashist, armiku kish planifikuar një
operacion ndëshkimor në krahinën e
Kurveleshit. Operacioni ishte i mirë-përgatitur dhe batalioni “Arezzo” që ishte
ngarkuar për të kryer këtë operacion, ishte i armatosur deri në dhëmbë e i mirinformuar
për rrugët e hyrjes e rajonin e përqëndrimit. Ata duke shfrytëzuar shpejtësinë
e veprimeve e befasinë, e mësynë krahinën njëkohësisht nga të katër grykat
hyrëse: nga Bënça, Salaria, Kuçi e Golëmi dhe një ditë para ngjarjes, në darkë
u përqëndruan në vendin e quajtur Kalbaq, në hyrje të fshatit Rexhin. Fshati
Rexhin ishte një fshat i vogël me rreth 50 shtëpi dhe si gjithë fshatrat e
tjerë të krahinës, ka qënë i përfshirë në të gjitha luftërat që janë bërë
kundër të gjithë pushtuesve. Nga ky fshat në kryengritjet anti-osmane, krahas
luftëtarëve si “ Skëndo Tare armëpisha”,
Hysen Labi (Lena), Hoxhe Rexhini etj., ka dalë
dhe luftëtari legjendar Bilbil Shako, komandanti i Çetës famëmadhe të
Bilbilejve, emër që e mori prej tij. Më pas në luftën për pavarësi e hapjen e
shkollave e të shkrimit shqip do të binin si dëshmorë, mësuesit e luftëtarët e
shquar Sali Nivica (Asllani) e Shuko Dalipi. Po kështu çeta e Rexhinit me
djemtë e fshatit e komandant Barjam Hasanin, në krahë të çetave të fshatrave të
tjerë, do të merrnin pjesë në luftën kundër andarteve greke për mbrojtjen e
trojeve shqiptare në 1913, si dhe në luftën e Vlorës më 1920 kundër italianeve. Në situatën që flasim, në
vijim të këtyre traditave patriotike e luftarake, fshati Rexhin u rreshtua i
gjithë pa asnjë përjashtim e hezitim me lëvizjen e re të sapo nisur të
rezistencës ndaj pushtuesve italianë. Të gjithë burrat dhe djemtë e fshatit
ishin të organizuar në çetën e fshatit në kuadër të batalionit territorial të
krahinës. Fshati ishte bërë bazë e luftës dhe strehë e luftëtarëve si Mustafa
Matohiti, Memo Meto, Shefqet Peçi, Bexhet Mema, Ago Çeli etj., duke ndihmuar me
ushqime, veshje, ilaçe e municione luftëtarët e lirisë. Armiku nëpërmjet
informatorëve të tij, kishte marrë të dhëna të sakta, ndaj dhe i vendosi forcat
e tij pikërisht në afërsi të këtij fshati. Siç e thamë më lart, synimi i tij
ishte që nëpërmjet terrorit të ngjallte panik e të trembte popullin për tu
tërhequr nga mbështetja e luftës. Ai zgjodhi pikërisht Rexhinin, se në këtë
fshat s’kishte asnjë njeri në krahun e
tij. Forcat italiane ishin porositur të ruanin qetësinë dhe u vendosën larg fshatit, se i druheshin ndonjë reagimi.
Ndaj të nesërmen e asaj dite prilli, duke përdorur edhe dredhi, lajmëruan për
një mbledhje të burrave të fshatit në
vendin e quajtur “Gështenjat e Lene”. Pasi u mblodhën të gjithë burrat dhe
djemtë e fshatit, në mënyrë të beftë e tinëzare, i rrethuan, i lidhën me tela e
i veçuan pranë një bregu. Njëri prej tyre, Beg Isufi, me intuitë e shkathtësi
duke shfrytëzuar terrenin e thyer e të mbuluar me shkurre u hodh me shpejtësi
në përrua dhe përmes të shtënave të ushtarëve u largua duke shpëtuar. Kaq duhej
dhe menjëherë mitralozi, që ishte bërë gati, hapi zjarr me një breshëri të
gjate, duke i pushkatuar të 14 burrat që ishin aty. Gjithë fshati atë çast ngriu,
ishte i tëri i shokuar, pastaj u dëgjuan ulërimat e para e njëra pas tjetrës
gratë shkuan te vendi i ngjarjes, tek djemtë e burrat e tyre të vrare. Ishte
një masakër e paparë, vendi i mbuluar me gjak e kufoma njëra mbi tjetrën të
lidhur ndër duar. Ja si e përshkruan me emocion mësuesi e poeti ynë i talentuar
Veli Në situatën që flasim, në vijim
të këtyre traditave patriotike e luftarake, fshati Rexhin u rreshtua i gjithë
pa asnjë përjashtim e hezitim me lëvizjen e re të sapo nisur të rezistencës ndaj
pushtuesve italianë. Të gjithë burrat dhe djemtë e fshatit ishin të organizuar
në çetën e fshatit në kuadër të batalionit territorial të krahinës. Fshati
ishte bërë bazë e luftës dhe strehë e luftëtarëve si Mustafa Matohiti, Memo
Meto, Shefqet Peçi, Bexhet Mema, Ago Çeli etj., duke ndihmuar me ushqime,
veshje, ilaçe e municione luftëtarët e lirisë. Armiku nëpërmjet informatorëve
të tij, kishte marrë të dhëna të sakta, ndaj dhe i vendosi forcat e tij
pikërisht në afërsi të këtij fshati. Siç e thamë më lart, synimi i tij ishte që
nëpërmjet terrorit të ngjallte panik e të trembte popullin për tu tërhequr nga
mbështetja e luftës. Ai zgjodhi pikërisht Rexhinin, se në këtë fshat s’kishte asnjë njeri në krahun e tij. Forcat
italiane ishin porositur të ruanin qetësinë dhe u vendosën larg fshatit, se i druheshin ndonjë reagimi.
Ndaj të nesërmen e asaj dite prilli, duke përdorur edhe dredhi, lajmëruan për
një mbledhje të burrave të fshatit në
vendin e quajtur “Gështenjat e Lene”. Pasi u mblodhën të gjithë burrat dhe
djemtë e fshatit, në mënyrë të beftë e tinëzare, i rrethuan, i lidhën me tela e
i veçuan pranë një bregu. Njëri prej tyre, Beg Isufi, me intuitë e shkathtësi
duke shfrytëzuar terrenin e thyer e të mbuluar me shkurre u hodh me shpejtësi
në përrua dhe përmes të shtënave të ushtarëve u largua duke shpëtuar. Kaq duhej
dhe menjëherë mitralozi, që ishte bërë gati, hapi zjarr me një breshëri të
gjate, duke i pushkatuar të 14 burrat që ishin aty. Gjithë fshati atë çast
ngriu, ishte i tëri i shokuar, pastaj u dëgjuan ulërimat e para e njëra pas
tjetrës gratë shkuan te vendi i ngjarjes, tek djemtë e burrat e tyre të vrare.
Ishte një masakër e paparë, vendi i mbuluar me gjak e kufoma njëra mbi tjetrën
të lidhur ndër duar. Ja si e përshkruan me emocion mësuesi e poeti ynë i
talentuar Veli Hodaj atë moment tragjik: “Pas breshërisë së gjatë, heshtje!
Më pas u dëgjua një zë: - U vranë
Rexhintë moreeee! Në fshat plasi
ulërima. Gratë i bien kokës me grushte, shkulin flokët e çjerrin faqet. Të bëra
bashkë, marrin të përpjetën për te kasaphana. Në kor, në ulërimë si tek
tragjeditë e Eskilit. Para tyre pamja është e llahtarshme. U meket zëri, u ikën
fryma, u priten gjunjët. Për një çast, vetëm për një çast. Pastaj bëjnë atë më
të pabesueshmen, më të paimagjinueshmen, më të pamundurën, që me siguri edhe
zoti vet, po ta shikonte do të shtangte! Ngarkojnë në kurriz secila të vetin:
nëna djalin, motra vëllanë, gruaja burrin! Gjithçka shtang e ngrin: fjalët,
gjymtyrët, gurët, pemët…Heshtin zogjtë e qiellit! Më thoni, në ç’tragjedi mund
të ketë tmerr të tille? Në asnjë!” Në fshat janë hapur dyert e mortit. Në çdo
shtëpi ksodh. Ulërima e vaje dëgjoheshin kudo. Në vajet e një nëne të moshuar
dëgjoje: ”Rexhini në ulërime, me djem e burra të vrarë, ata si trima qëndruan,
të lidhur duar më duar, para pushkatimit vanë, prapa kthimin s’e pranuan,
plumbat në gjokse i muarr, u derëzeza o djem”. Në Mehmetaj ka vaj e lot, ka
dalë Hurmaja në shkallë, qanë shamizeza qanë, i prunë Mehmetin të vrarë më i
riu 18 vjeç, në ulërimë e vaj ajo përqafon të birin e i thotë: ”O djalë të
keqen nëna, ma çave zëmrën përbrënda, të vranë o Mehmet të vranë, Hurmaja mbeti
pa djalë”. Në Isufaj ulërimë, u vra djali më i mirë. ”Del Vezikua në sofa, të
birin të shtrirë e pa, Muhedin tu bëftë nëna, më le me halle të rënda, ulëret
nëna mbi djalë, i sheh plagën që ka marrë, plumbi goditur në ballë, pse s’vdes
unë po rri e gjallë, qajnë kunatat kunan’, si qanë motra për vëllanë, të vranë
Muhedin të vranë, ne na përvëlove xhan’, kunatat leshrat prenë, mbenë shamizeza
mbenë”. Në Alimemaj ra zija, qajnë gra, qajnë fëmija, qan Metushja për vëllanë:
”Hekuran më përvëlove, motrës zëmrën ja copëtove, e le Metushen të mjerë,
s’kthehet më në këtë derë”. Nënë Lina qan për djalin: “U vrave djalë u vrave, shpirtin e zëmrën ma thave, o djalë tu
bëftë nëna, paske marrë plagë tërënda, plumbi zëmrën të
ka marrë, të keqen nëna o djalë, Hekuran jetën ma nxive, ma mbylle derën ma
mbylle”.
Qajnë, qajnë rexhinjotë,
herë me vaj e herë me lotë,
dhembje madhe
s’durojnë dot,
qani shamizeza qani,
të vrarë nga italiani,
djem e burra pushkatuar
të lidhur duar më duar.
Të 14 të vrarët të
vendosur në radhe, burrat në supe i mbajnë. Kortezhi ecën e askush nuk flet, të
gjithë kokë ulur mbërrijnë në varreza të fshatit. Heshtje mortore, trupat sipas
radhës varrosen, të gjithë qajnë me kokë ulur. Nga mesi i pjesëmarrësve dikush
thyen heshtjen, është një nënë shami
zezë e flokëbardhë! Vaji i saj është kurajo e kushtrim:
“O njerëz të gjithë sa jini,
Kokën lart të gjithë e ngrini,
O trima prehi të qetë,
Hakun do ua marrim vetë,
Italianët që u vranë,
Kurveleshi s’i lë gjallë.”
Masakrën e Rexhinit populli e përjetësoi në vargje:
“Muaji Prill në të
hyrë dhe Këbusi përkarshi,
Gjëmon e rënkon si deti, në Rexhin katastrofi,
Katërmbëdhjetë të
vrarë, gjithë fshati ra në zi.”
Natyrisht, planin që armiku kishte thurur për masakrën e
realizoi, por qëllimin që kishte për shuarjen e lëvizjes çlirimtare
dhe stepjen e popullit në përkrahje të kësaj lëvizjeje, jo. Fshati i
Rexhinit dhe populli i tij nuk u dekurajua, nuk uli kokën, por u lidh edhe më
shumë me luftën kundër fashizmit. Ai tani ishte në gjak me të, ndaj pa rezerva
do të merrte pjesë me të gjithë bijtë e
tij për të marrë edhe hakun e bijve të rënë në këtë masakër, për ta përzënë atë
nga trojet tona deri në çlirimin e plotë të vendit. Sot ata janë Dëshmorë të
Atdheut dhe prehen në Varrezat e Dëshmoreve.
Ja lista e tyre:
1. AGO
REIZ SKËNDAJ - 32 vjeç
2. ALIKO
ISMAIL HODAJ - 55 vjeç
3. BARXHUL
ZENEL DALIPAJ - 31 vjeç
4. BUSH
ALEM DEMIRAJ - 50 vjeç
5. DURO
ZENEL SEJDIAJ - 53 vjeç
6. GODO
MYRDAR BALILAJ - 49 vjeç
7. HEKURAN
AVDULLAH ALIMEMAJ - 34
vjeç
8. LAZE
LAB KADËNAJ - 65
vjeç
9. MEHMET
DINE MEHMETAJ - 18
vjeç
10. MEJDI
BILAN RUÇAJ - 30 vjeç
11. MUHEDIN
ISUF ISUFAJ - 24 vjeç
12. MEÇAN
BEG BEGAJ - 50 vjeç
13. RASHO
BESIM TABAJ - 46 vjeç
14. ZAÇE
ASLLAN HASANAJ - 50 vjeç
Kësaj liste do t’i shtoheshin edhe të rënë të tjerë deri në
çlirimin e plote të vendit si:
HAMIDE DALIPI, LIKE
XHEBRAJ, QEBIR BALILI,
VELI EMIN XHEBRAJ,
XHEMO XHEBRAJ, ÇOBO ISUFI, REIZ
DIVIDI, HAXHI SHAIP
ALIMEMAJ, LAJLE HASAN
XHEBRAJ, BEGE ISUFI,
HASAN REIZ DIVIDI. Kontributi i
fshatit Rexhin të Kurveleshit me Dëshmorët e rënë për Atdheun është i madh por
dhe i veçantë. Numri i përgjithshëm i dëshmorëve të këtij fshati është 29 dhe
krahasuar me madhësinë e fshatit përbën ndofta numrin më të lartë në të gjithë
vendin, nga 50 shtëpi që ka patur ky fshat, rreth 60% e tyre janë shtëpi
dëshmorësh. Krahas dëshmorëve që kanë rënë në luftë për liri me pushke në dorë,
ky fshat ka dhe një të veçantë tjetër. Nga ky fshat janë dy dëshmorë mësues të
popullit, SALI ASLLANI (NIVICA) – NDERI
I KOMBIT dhe SHUKO ALI DALIPI, që kanë
dhënë jetën e tyre në vitin 1920 për shkollën e shkrimin shqip, pra dëshmorë të
penës e të gjuhës shqipe. Po kështu në altarin e nderit të Dëshmorëve të
Atdheut nga ky fshat janë dhe dy dëshmorë të tjerë që kanë dhënë jetën e tyre
në punë, në krye të detyrës, si Dëshmorë të punës:
HALIL FUAT HODAJ
rënë në krye të detyrës në vitin 1979
ING. HASAN FAIK
HASANAJ, rënë në krye të detyrës në
vitin 1985
Kështu, fshati Rexhin i Kurveleshit e ka vulosur
atdhedashurinë dhe patriotizmin e tij me gjakun e bijëve të vet të rënë për
dijen, për lirinë dhe për ndërtimin e vendit. Në kuadër të 80 vjetorit të Masakrës së Rexhinit ne përkujtojmë me
nderim të thellë gjithë bijtë e tij dëshmorë.
Të paharruar përjetë Dëshmorët e
Atdheut!